Saturday 7 June 2014

Tensen, Stress dan RAGE!!!

Semua pernah rase TENSEN, STRESS, BENGANG bila benda tak kena dengan apa yang kita nakkan samada benda tu kecik atau besar..rasa bengang boleh buat kita fikir secara kurang rasional & kengkadang kita TERbuat keputusan yang tak berapa nak baik masa dalam keadaan sedemikian. Macam guwe, baru-baru ni terpaksa jadi Pengarah program khidmat komuniti yang diberi nama Fourteen We Care @ HOPE.


Bila dah diamanahkan uruskan program ni, faham-gaham saje lah dugaan yang terpaksa guwe hadap. Kerenah AJK (yang rajin, yang malas, yang tak wujud, yang terlebih rajin pun), perihal tajaan, & kerenah orang-orang luar (sebab program dekat luar, banyak berurusan dengan orang luar)..masalah paling grand guwe kena, pengurusan universiti suruh tukar tarikh program SEBULAN AWAL..mau taknye semua orang kelam kabut, dekat sangat tarikh yang diubah..

Banyak cara yang diberitahu or diperkenalkan ramai tentang cara nak uruskan tekanan atau bak kata orang puteh, ways to handle your stress. Dalam Islam sendiri sebagai contoh, ada banyak cara untuk redakan rasa marah, bengang antaranya dengan mengucap, diamkan diri, berwudhu', dan macam-macam lagi (klik >info< untuk tau lebih cara Islami)..

Selain dari cara yang disyorkan, kita pasti ada cara tersendiri untuk uruskan rasa bengang, stress, marah ni..sekarang ni, ingin guwe kongsikan cara guwe uruskan stress, bengang, rasa marah guwe..

1. Pengasingan Diri

apa yang guwe maksudkan dengan pengasingan diri ni bukan dengan buang member-member pastu bawak diri..maksudnya, bersendirian buat sementara waktu, hadap alam semulajadi sikit, keep calm gituh..jauhkan diri dari gangguan sekeliling..baru jiwa tenang

2. Musik/Lagu

andai dipisah, lagu dan iramaaaa~~~ sesambil duduk sorang-sorang menghargai alam sekitar, bertambah best bila ada lagu teman sekali..musik ni bonus sebagai 'pil' penenang dari masalah, pilih lagu-lagu yang korang rasa boleh buat jiwa aman..yang klise guna lagu okestra, instrumental yang mendayu-dayu fefeeling katenye..sesetengah yang lain mungkin layan System of a Down, Avenged Sevenfold, rock kapok sebagai penenang, it's up to u actually~

selalu jamming lagu ni dengan member-member dari zaman sekolah sampai sekarang

3. Gambar

Dalam guwe tengah tensen, gambar pun boleh jadik ubat..selalunya hadap gambar raya famili, gambar masa sekolah, gambar kengkawan yang macam famili bagi guwe..lepastu cakap sorang-sorang "diorang kompem tak bagi aku stress camni, mesti suruh buat sekian-sekian..." ..time ni la kot teringat nasihat-nasihat member kau urang dulu-dulu, mana tau melekat kat hati waktu stress gini..

brothers guwe yang awesome..blood brothers "we are family"
forever -SEVEN-

4. Wangian

Minyak wangi, perfume, atau amende jadah yang berbau harum..pewangi boleh bagi satu reaction kat hormon badan kita sebagai penenang..wangian yang macam mana? terpulang kat korang, guwe selalu bau minyak wangi yang guwe pakai time sekolah dulu "Inspired by Dunhill"..bila bau ni terkonang balik zaman-zaman tak matang dulu, pastu gelak sorang-sorang..kan dah gile tu~

-----

Lepas dah reda, mula fikir balik SECARA RASIONAL pasal masalah korang awal-awal tadi, buat kerangka untuk penyelesaian masalah..kalau ikutkan step guwe, guwe sort semua problem wal masalah tu on a piece of paper. Yup! atas kertas, sebab dengan cara camni baru korang nampak dengan JELAS dari korang sketch dalam pala otak sampai pening. Tak kiralah masalah personal ataupun program ataupun ape-ape je, tulis dan senaraikan semua.

Susun dari masalah besar ke kecik atau kecik ke besar (ikut suka korang lah) dan tengok balik ada tak masalah yang korang terlebih pening/runsing sebab manusia ni selalu risaukan benda yang mana 90% TAK AKAN berlaku..maksudnya terlebih fikir, so boleh buang masalah tu dari list a.k.a BUAT TAK WUJUD..tengok balik jugak masalah yang mana paling UTAMA untuk korang SELESAI kan dulu, jangan mixed up, nanti efek kat korang naik gila! Benda yang boleh setelkan minggu depan, korang tolak tepi dulu (buat reminder).

Buat slow-slow, pelan-pelan & jangan rush..kalau rush makin bertambah rage korang nanti..insyaAllah, allah permudahkan jalan untuk korang hadapi masalah korang tu..doa banyak-banyak, rabbi yassir wala tu'assir rabbi tammim bikhair..

No comments:

Daisypath Anniversary tickers