Tuesday 11 October 2011

olfaksi dan memori

Olfaksi atau dengan bahasa mudah difahami secara generalnya bermaksud bau-hidu-bauan yang hanya boleh dikecapi dengan nikmat organ hidung pemberianNya. Memori a.k.a. kenangan, ingatan; satu pengalaman yang dialami oleh individual ketika masa lampau samada secara sedar (conscious) atau separa sedar (subconscious) yang terpahat dalam pale otak memasing..

*sniff* *sniff*
okeh, cukup dengan sesi kamus dewan bahasa edisi sendiri-sendiri..malas nak leter panjang, maka, stret tu de poin..sebelum tu, aku nak bagi satu situasi dulu ( ni nak bagi korang idea pasal ape entri ni)

SITUASI
-korang tengah berjalan syok sendiri sambil menyepak batu-batu kerikil di sepanjang jalan sambil menghirup udara segar, menikmati langit biru, mencuci mata dengan hamparan hijau pokok-pokok serai (ok cukup), TIBA-TIBA (ape ni?!) korang terbau satu bauan & tiba-tiba (lagi?) keluar gambar-gambar dalam pale otak korang (memori la tu) yang kait mait dengan bau yang korang bau tadi??

Get the idea? tak?..okeh2, contoh lain...ko tengah (ape saje yang korang nak buat), lepas tu korang terbau satu bau sampah yang tengik gila babeng lalu korang tersenyum..tersenyum sebab dari bau tu korang tiba-tiba teringat saat-saat ko ngan member sekolah dulu fly keluar pegi bandar/pekan mase waktu skola, what a sweet moment (bukan pengalaman aku, okeh!)..faham dah? huhu..

Aku pernah alami benda ni & aku suka...ni adalah salah satu cara untuk aku kenang balik masa-masa sweet kat sekolah dulu...kalau macam aku, masa duduk hostel dulu aku suka pakai perfume Silky For Men ~ Aura..tau kan? tapi lepas dah habis sekolah tu aku dah tak pakai dah..tapi, ade satu hari tu aku pegi Guardian Pharmacy sebab nak beli barang personal (ape tu? ngeh3)..dan aku ternampak perfume tu & saje-saje testing..bila dah terbau tu, tiba-tiba imej-imej zaman skola dulu terimbas balik..oh, sangat best (dan sentimental gak, huhu)..aku tau perfume yg kawan-kawan aku guna & kadang bila aku nampak perfume-perfume tu kat kedai & bau je, teringat balik mereka-mereka yang guna perfume tu..

Ni sebenarnye salah satu cara korang nak ingat/rekod memori korang tentang sesuatu (ade banyak lagi cara lain, tapi yang ni macam LAGI BEST) eh, MyVi ke ni..haha..okeh, balik semula..umum sedia maklum dengan kebolehan otak manusia, otak kita ni merupakan THE BEST recorder yang pernah wujud kat dunia ni..untuk yang ini, macam aku biasa buat..sesetengah tempat & masa, aku gunakan satu jenis minyak wangi je (macam kat skola tu)..dah tu, bila dah lama terpisah, aku bau balik bauan tu, aku akan ingat kenangan yang pernah berkait dengan bau tu..OTAK & BADAN KITA HEBAT...katakan 'saya sayang diri saya' (macam program motivasi diri pulak dah kan)

Aku ade jumpe artikel-artikel pasal olfaksi dan memori ni dan semua tu panjang-panjang belake! (susah nak ringkaskan kat dalam ni)..disamping olfaksi ni, boleh jugak kita guna auditory (bunyi, bunyian)..macam lagu ke, ape-ape rentak ke, yang boleh buat korang teringat zaman lampau korang yg berkait dengan bunyi-bunyian tu..nak bagi contoh pasal ni nanti makin panjang pulak kang & masa dah time kan..so, aku end-kan entri ni sampai sini je..sebelum blah kan diri "Sayangi Diri Anda, Hargainya because You Worth It!)..ececece

thats it, Have a Blast day & Happy Blogwalking / Reading

p/s: okey..baru seminggu keluar sijil L keta n instructor aku dah suruh amik test QTI isnin ni..aaaa, aku macam tak redi je ni..baru takteh takteh memandu keta..mengadap je la..huhu ^^,

No comments:

Daisypath Anniversary tickers